Det gode arbejdsmiljø er i fokus hos SB Butiksservice®

12-01-17

SB Butiksservice® prioriterer arbejdsmiljøet højt, og de ansatte bliver inddraget i arbejdet med arbejdsmiljø.

 

Det gode arbejdsmiljø er i fokus hos SB Butiksservice®

SB Butiksservice® er ikke kendt for at gøre noget halvt, så da virksomheden fik Arbejdstilsynets grønne smiley, var alle stolte og glade - og spurgte straks hinanden, hvordan man kunne gøre det endnu bedre?

- Derfor går vi endnu videre for at sikre et godt arbejdsmiljø, og selvfølgelig gør vi det sammen med medarbejderne, fortæller Maj Britt Borchert, der er Managing Director.

Berit Jensen er eksempelvis valgt som arbejdsmiljørepræsentant for SB Butiksservices DIY konsulenter.

- Derfor har jeg her i foråret (2016, red.) været på et tre-dages kursus, hvor jeg blandt andet lærte om det sociale arbejdsmiljø, fortæller Berit Jensen.

- Jeg synes godt om, at virksomheden har valgt at gå all-in på at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø. Men det er stadig så nyt med arbejdsmiljørepræsentanter, at mine kolleger endnu ikke helt har lært at bruge os. Men det skal nok komme, vurderer Berit Jensen, der i forbindelse med kurset skrev en opgave, der handlede om løfteteknik:
- Det er et emne, som er meget relevant for både mig og mine nærmeste kolleger, fordi vi jo løfter hver dag.

Nye perspektiver

Irene Schjødt Helth, der som salgs- og servicekoordinator er arbejdsmiljøleder og med i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, har tilsvarende været på kursus:
- Berit og jeg var på to forskellige kurser, og på mit kursus var en del af deltagerne ledere. Det var interessant at høre, hvad ledelsen i andre virksomheder tænker, så på den måde gav det også nye perspektiver på dagligdagen hos os.

På kurset blev der blandt andet talt om nær-ved-ulykker, og tanken om at analysere og lære af dem, vandt genklang hos Irene Schjødt Helth.
- En anden vigtig ting, jeg fik med mig, var, at Arbejdstilsynet faktisk også er noget, man som virksomhed kan bruge til noget positivt, fordi dets medarbejdere kan hjælpe med mange spørgsmål.

Fokus på social kapital

I forbindelse med kurset skulle Irene Schjødt Helth skrive en opgave, og hun valgte at skrive om social kapital.

- På kurset var der en erhvervspsykolog, der fortalte om psykisk arbejdsmiljø, og det inspirerede mig til at foretage en trivselsundersøgelse.

Opgaven har siden dannet grundlag for et arbejde med social kapital i virksomheden.
- I opgaven kom jeg med forskellige forbedringsforslag. Det var ikke sådan, at der var nogen steder hos os, hvor tingene var alarmerende. Men der var et par områder, hvor vi kun scorede "middel", og dem arbejder vi nu med.

Noget af det, der blev peget på var, at der kunne mangle informationer om arbejdet og opgaverne generelt. Derfor begyndte SB Butiksservice® at bruge det digitale værktøj Todoist.

- Det er spændende at arbejde et sted, hvor man hele tiden er åben for nye ting og udvikling, og hvor man ens forslag faktisk bliver brugt, siger Irene Schjødt Helth.