Kender du din kollegas farve?

Ingen mennesker tænker ens - og det gælder også på jobbet. Det kan derfor være en stor fordel at kende både sine egne og sine kollegaers styrker og svagheder - på den måde kan samarbejdet styrkes. 

 

Kender du din kollegas farve?

Vi ved det godt: Vi arbejder ikke alle sammen på samme måde. Vi formulerer måske forskellighederne som: "Jeg er igangsætter - han er afslutter" eller "hun er jæger-typen - jeg er mere farmer-type."

Hos SB Butiksservice®  snakker vi i farver.

Vi har nemlig valgt at få foretaget personprofiler efter Insights system, der inddeler persontyper i HavBlå, IldRød, SkovGrøn og SolGul.

I første omgang er det SB Butiksservice®s ledere, koordinatorer og projektledere, der har fået udarbejdet deres profil.

- Hos SB Butiksservice® er personalet vores vigtigste ressource, og vi gør meget for at udvikle os fagligt og sikre et godt arbejdsmiljø. Derfor er samarbejde vigtigt. Det er vigtigt, at vi har et rigtig godt samarbejde indbyrdes, og det er vigtigt, at vi kender vores egne styrker og svagheder for det gør også samarbejdet med kunderne bedre, fortæller managing director Maj Britt Borchert.

Hos SB Butiksservice hjælper vi vores kunder med intelligent merchandising, indretning af butikker og salg, hvor Point of Sales er vores specialitet.

Farvede klodser på bordene

Hver medarbejder på kontoret i Horsens har, ud over deres individuelle personprofil, også fået et sæt klodser med deres farver, som står på skrivebordet.

Skrivebordsklodserne er med til at gøre medarbejderne opmærksomme på, hvordan de skal kontakte, håndtere og følge op på hinanden, så der ikke bliver skabt modstand, men i stedet indbyrdes tillid.

- Når jeg kommer til en kollega med en opgave, så hjælper klodserne mig med at huske på, at min kollega ikke løser opgaven på nøjagtig den måde, som jeg måske selv havde forestillet mig. Og i stedet for at blive irriteret over det, så accepterer jeg, at vi er forskellige. Det skaber jo også en dynamisk og udviklende arbejdsplads, lyder det fra Maj Britt.  

Vi skal lytte mere

Motivation og samarbejdsvillighed kommer nemlig helt an på, hvordan du er som person, og kunsten er at kunne rumme alle - det gælder både internt, men også ude blandt kunderne.

- Personprofilerne, og den måde vi kommunikerer på, er i høj grad med til at understøtte vores faglighed, når vi er ude i marken, siger Maj Britt og fortsætter:

- Hvis vi lytter mere til hinanden og de forskellige behov, så bliver vi også bedre til at kommunikere - og det er et vigtigt stykke arbejde også i forhold til vores kunder.